Vanliga och populära teman för företagsfester är bland annat spökvandring, quiz night, vin- och ölprovning, brännboll, gokart och frågesport.
Det viktigaste att tänka på när man arrangerar ett företagsevent är att inte överdriva allt för mycket. På ett företag finns det oftast människor i olika åldrar, av olika ursprung och med olika fysiska förutsättningar. Om alla ska kunna delta och ha roligt behöver man ta hänsyn till sådana saker, samt ha ett visst mått fingertoppskänsla. Alkohol kan också vara känsligt, så frågan är om det bör förekomma överhuvudtaget.
Mångkulturellt tema
Eller geografiskt tema om man så vill, eftersom det handlar om att välja ett eller ett par geografiska områden för sitt tema och att följa upp dessa i allt från mat, dryck, dukning, dekorationer, kläder, aktiviteter, musik och så vidare.
Det finns förmodligen flera olika nationaliteter representerade på företaget, vilket gör att man kan utgå ifrån en eller ett par av dem när man planerar. Försök att hålla det så enkelt som möjligt, utan att för den skull tumma på detaljerna – det är de som gör temat.
Handlar det om ett stort företag är buffémat att föredra, då den kan bestå av både varm och kall mat som kan förberedas ett bra tag i förväg. Det finns mängder med bra och prisvärda cateringföretag runt om i Sverige, och många av dem hyr dessutom ut glas och porslin, stolar, bord, dukar och servetter.
Aktiviteter
Någon form av aktivitet kan vara bra att ha på lut, särskilt om eventet börjar på eftermiddagen och förväntas hålla på en bit in på kvällen. Lekar kan dock vara känsligt, det finns många som känner sig obekväma i en sådan situation, så det kan vara bättre med en musikquiz, en poängpromenad eller en frågesport. Frågorna kan exempelvis kretsa kring temat eller företaget, och musikquizen eller frågesporten kan gärna delas upp i olika delar och spridas ut under kvällen.